Het spoor en de planning
Het is nog te vroeg om het over de route van het spoor (een tracé) te hebben. Op dit moment onderzoeken de overheden welke kansen De Nedersaksenlijn biedt aan de regio’s en wat ongeveer de kosten zouden zijn. Het tracé is dan nog heel globaal en niet precies op een kaart ingetekend.
Er zijn al veel bestaande stations (tot Veendam en vanaf Emmen). Het is nog niet bekend welke stations er tussen Veendam en Emmen komen en waar die precies komen.
Voor het deel tussen Veendam en Stadskanaal is de provincie Groningen aan het onderzoeken of het bestaande spoor – waar nu de historische stoomtreinen van de STAR overheen rijden – geschikt kan worden voor reizigerstreinen.
Dat weten we nog niet.
Als ProRail spoor in Nederland aanlegt, dan is het in Nederland gebruikelijk en standaard dat het geschikt is voor personentreinen én goederentreinen. Dus ja, er is een kans dat het hiervoor gebruikt wordt. Het is op dit moment nog niet bekend of er ook daadwerkelijk goederentreinen gaan rijden op dit tracé of - als dat wel het geval is - welke goederen dan vervoerd zouden gaan worden.